Het dagelijkse leven hier in Zweden… - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Het dagelijkse leven hier in Zweden… - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Het dagelijkse leven hier in Zweden…

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

25 Oktober 2006 | Zweden, Solna

Omdat volgens mij nog niet iedereen een ‘echte’ indruk heeft van het leven hier in Zweden bedacht ik mij dat ik eens iets moet vertellen over een aantal typische dingen hier die ik bijna elke dag of week mee maak.

Iedereen weet natuurlijk dat mijn colleges al lang zijn begonnen. Op dit moment volg ik het vak Introduction to Swedish Law, wat dus betekent dat de docenten mij bekend moeten maken met de basisbeginselen van het Zweedse recht. Echter wat de docenten ook zouden moeten doen is op komen dagen voor de colleges… en dat blijkt hier nou nogal eens een groot probleem te zijn! Tot nu toe zijn 12 colleges al gecancelled (eigenlijk al meer, omdat sommige colleges dubbel gecancelled zijn). Aangezien we totaal 23 colleges hebben, betekent dit dat 50% gecancelled is. Valt toch best tegen van het ‘goede’ Zweedse onderwijs. Desalniettemin proberen we er nog iets van te maken en alle colleges te volgen.

De colleges zelf zijn weer een ander onderwerp. Iets waar wij als Erasmus-studenten ook niet echt vrolijk van worden… In het begin bestond het volgen van colleges alleen maar uit het geven van presentaties. Op zich is het geven van een presentatie best leuk, maar als jouw presentatiegroep grotendeels bestaat uit mensen die bang zijn om een presentatie te geven en mij dus als degene aanwijzen om het te doen, begint de lol al snel minder te worden.
En dan hebben we nog de docenten… De meeste docenten hebben hier volgens mij het idee dat het vak wat we nu volgen weinig voorstelt en dat ze daarom maar een college moeten geven dat of oninteressant is of niet te verstaan is. Eén docente begon heel gezellig in het Zweeds tegen ons te brabbelen, totdat ze tot de ontdekking kwam dat we Erasmus-studenten waren. Een andere docent stotterde zo erg dat hij geen één zin normaal af kan maken. Natuurlijk is het niet prettig voor die man, maar voor ons is het ook niet erg leuk om zo een college van 3 uur lang te volgen. Toppunt was toch wel het college van afgelopen maandag… Onze docent bleek een erg jonge man te zijn – waar op zich niets mis mee is – maar die niet wist hoe de projector werkte en tevens zijn overheads een beetje door elkaar gehusseld had… met als gevolg dat hij totaal de kluts kwijt raakte en niet meer wist wat hij moest vertellen. Als hij 10 min. pauze had genomen had het waarschijnlijk nog een redelijk college kunnen worden, maar helaas, op dit idee was hij niet gekomen. Na 2 uur iets gebrabbeld te hebben wat letterlijk op zijn overheads stond, verontschuldigde hij zich dan ook voor zijn ‘messed up presentation’. Heel aardig van hem, maar daar leren wij weinig van…

Maar des ondanks dat het eerste vak zwaar tegen valt, probeer ik goede hoop te houden. Op 6 november vindt ons tentamen plaats, dus ik ben deze week begonnen met alle stof te herhalen en door te nemen. Gelukkig is het een openboek tentamen!
En daarnaast verheug ik mij erg op het volgende vak: European Intellectual Property Law. Dit is het vak waar ik mij graag in wil verdiepen, dus hopelijk wordt dit iets interessanter gepresenteerd…

Naast de colleges voor rechten volg ik ook de Zweedse taalcursus hier. Iets waar ik wel wat gelukkiger van word! Vorige week heb ik de uitslag van mijn beginners 1 cursus ontvangen… en ik heb het gehaald! Niet met een dikke A, maar met een E (oftewel net gehaald). Toch ben ik er heel erg blij mee, want dit betekent dat ik nu met de beginners 2 cursus mag beginnen! Daarom ben ik de afgelopen dagen begonnen met alle stof van de beginners 1 cursus te herhalen, zodat ik nog een beetje op de hoogte ben wanneer volgende week mijn 2e cursus begint. We zitten vanaf nu in kleinere groepen (géén 250 man meer!!), dus dat zorgt dat we iets persoonlijker les krijgen.

Aangezien de dagen hier donkerder worden en het steeds vaker begint te regenen houden we veel filmavondjes op de campus. Daarnaast kijken we iets wat heel belangrijk is in ons leven hier: Prison Break!! Waarschijnlijk zal bijna iedereen hier in Nederland deze serie wel kennen, maar hier op de campus niet. Samen met Pieter en Christina zijn we begonnen vanaf het begin (wat ik grotendeels al had gezien)… en nu is onze groep al uitgebreid tot 7 man (aangezien het met meer man iets te krap wordt in een cabin). Daarnaast zijn er al andere groepen ontstaan op de campus die ook zijn begonnen met het volgen van deze serie.
Elke zondag avond kijken we gemiddeld 3 afleveringen, wat voor de nodige spanningen zorgt! De Duitsers kijken bijna de hele avond door hun armen heen, omdat het te spannend is! Ander leuk feit is dat we alle 7 grote fan zijn van Michael Scofield!! (ja ook Pieter en Florian, rara waarom ;)).

En dan heb ik natuurlijk nog onze campus… hoe bevalt het daar tot nu toe??? Ik moet zeggen wonen in een Trailer Park (zoals sommige mensen onze campus noemen) is toch wel een unieke levenservaring! We zijn net één grote familie die van alles gezamenlijk onderneemt: uitstapjes, uitgaan, naar de universiteit reizen, enz. Als deze gezellige mensen er niet waren geweest was het denk ik toch een stuk minder leuk geweest om hier te wonen… De campus zelf is namelijk alles behalve perfect! Sinds afgelopen week hebben we draadloos internet gekregen… Maar zo draadloos is het niet! We hebben 2 routers, eentje voor ‘downtown’ en eentje voor ‘uptown’. Echter downtown werkt niet. Aangezien we dus met 72 man op één router zouden moeten, wordt het een beetje lastig. Daarom zijn er velen op de campus die hun eigen router hebben aangeschaft… tot grote ergernis van anderen. Doordat sommige mensen zo egoïstisch zijn op deze campus en alleen maar denken aan downloaden, ligt het internet er dus het grote deel van de dag uit. Maar gelukkig op de dag zoals vandaag werkt alles… (ben benieuwd tot hoe lang!).
Toch hebben we een leuk cadeautje van onze landlord gekregen: een ontvanger voor de televisie. We kunnen nu naar zo’n 50 zenders kijken in onze ‘common cabin’, wat erg handig is nu het weer slechter wordt. We hebben tevens 3 zenders met films, maar helaas geen Nederlandse zenders…
Gister had ik trouwens nog een erg leuke actie: de slotenmaker was langs geweest aangezien Pieters cabin met elke sleutel geopend kon worden (handig als je je sleutel bent vergeten, maar voor sommige medebewoners leuk om geintjes uit te halen ;)). Hij dacht laat ik meteen ook even iets veranderen aan het slot voor de ‘laundry cabin’… daardoor konden we hem niet meer openen en mocht ik heel charmant door het raam klimmen om mijn wasgoed uit de wasmachine te halen en mijn post te checken :S.

Maar al met al bevalt het mij hier nog steeds supergoed! (Ook al zullen jullie dat niet verwachten na al deze negatieve informatie over de universiteit en de campus). Zweden is een supermooi land en alles gaat hier heel relaxed: bussen wachten als je net te laat bent en nog aan komt rennen (in Nederland zou de chauffeur even extra gas geven); je kunt zo de straat oversteken zonder aangereden te worden; als je ergens koffie of een drankje besteld doen de Zweden alles op hun gemak (waarom zou je stressen?); enz.

Daarnaast heb ik de afgelopen weken nog een aantal leuke dingen meegemaakt:
• dagje naar het Historiska Museet met Pieter en Daniela
• sightseeing tour onder Globen (stadion waar de icehockey wedstrijden plaatsvinden) plus stukje van een icehockey match gezien
• avondje stappen met de campus in de Grodan met optreden van Eric Prydz
• avondje stappen in een gay club (aangezien Pieter en Florian ook wel eens sjans willen hebben)
• bezoek gebracht aan het advocatenkantoor Mannheimer Swartling en daar een lezing gehad
• genoemd worden op Slam FM (ja, onze favo radio zender!)
• Sexdagarna op de Universiteit met lezingen over allerlei onderwerpen

Ook heb ik de komende maand weer een aantal leuke dingen te wachten staan:
• trip naar Helsinki met zo’n 40 man
• trip naar Marloes (Lund en Kopenhagen)
• bezoek brengen aan een icehockey match met de campus
• concert van Tiesto

Tot de volgende keer!

Liefs Astrid

  • 25 Oktober 2006 - 14:43

    Charlotte:

    leuk weer om op de hoogte te zijn. Volgens mij is het trouwens ERASMUS-onderwijs eigen dat de professoren niet op komen dagen...HAHAHA! liefs Charlotte

  • 31 Oktober 2006 - 18:36

    San:

    Hey meissie,
    Ben weer helemaal op de hoogte van alles wat je daar uitspookt!!Ik ben bang dat bianc en ik aan 4 dagen haast niet genoeg hebben, dat wordt alle leuke dingen in die paar dagen proppen!!Ik kan haast niet wachten heb zo'n zin om te komen. Mail je snel over hoe en wat. x san

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 61773

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: