Justin, tentamen, Helsinki en studeren!! - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Justin, tentamen, Helsinki en studeren!! - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Justin, tentamen, Helsinki en studeren!!

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

14 November 2006 | Zweden, Solna

Hej!!

Hier is dan eindelijk weer een berichtje van mij uit het ooooozoooo mooie Zweden!

De afgelopen weken heb ik het lekker druk gehad en weer van alles meegemaakt, zowel leuke als minder leuke dingen…

Vorige week maandag was een belangrijke dag… Ik moest precies om 9.00 uur ’s ochtends op de universiteit zijn. Daar aangekomen moest ik zo snel mogelijk het internet op, aangezien ik iets héééél erg belangrijks moest aanschaffen: tickets voor Justin Timberlake!!! Ik ga samen met Pieter op 19 juni 2007 naar het concert van hem in Globen (groot icehockey stadion in Stockholm). Ik heb er nu al heel erg zin in, en het scheelt ook nog eens dat ik naar het concert hier in Stockholm ga, want de kaarten zijn de helft goedkoper dan in Nederland (jaja, soms is Zweden toch voordeliger dan Nederland!!).

Helaas moest ik na het kopen van de tickets nog zo’n 11 uur lang op de universiteit blijven… Ik had die dag mijn eerste tentamen en moest nog een en ander doornemen en regelen dat ik weer ingeschreven stond voor het tentamen, aangezien ik mijn uitgeschreven had :S. Ja, nu zullen jullie natuurlijk weer denken, Astrid je bent blont, maar het lag deze keer niet aan mijn. Er was ons verteld dat we ons via internet moesten aanmelden voor het tentamen, dus wij hadden dat braaf gedaan. Nu bleek alleen dat we al automatisch ingeschreven stonden (wat aangegeven was met een rode min). Wat hadden wij dus gedaan, de rode min verandert in een groene plus (logischerwijs zou je denken dat je dan ingeschreven staat). Maar helaas, de groene plus stond dus voor uitschrijven.

Ons tentamen zou om 13.00 uur beginnen. Als ik in Nederland een tentamen maak, zorg ik dat ik altijd netjes op tijd aanwezig ben. Dus dat doe ik dan natuurlijk ook in Zweden. Normaal begint het tentamen ook gewoon op de tijd dat aangegeven is… Dat gebeurd hier in Zweden echter niet. We moesten dik een half uur wachten voordat we konden beginnen, aangezien er nog mensen in het lokaal zaten waar het tentamen plaatsvond. Goed geregeld dus!! :S

Het tentamen zelf was – om het maar te kunnen omschrijven – vaag. We kregen vragen die soms totaal niet te beantwoorden waren en daarnaast hadden we ook nog een vraag over een onderwerp wat we niet hoefden te kennen voor het tentamen. Het scheelde gelukkig wel dat het een open boek tentamen was, dus misschien met een beetje geluk dat ik het toch nog heb gehaald.

Na het tentamen mocht ik meteen doorsprinten naar mijn language course. Het was volgens mij niet zo slim om na een tentamen van 4 uur nog eens 3 uur te luisteren naar een docent die alleen maar Zweeds brabbelt, maar toch heb ik een poging gewaagd… De vorige les moesten we een tekst over onszelf schrijven in het Zweeds, en in deze les kregen we allemaal een vraag over onze tekst. De meeste mensen hadden simpele vragen, zoals vertel iets over je hond, maar nee hoor, Astrid weer eens niet!! Ik moest in mijn beste Zweeds uitleggen wat bodybalance inhoudt… Aangezien deze opdracht al bijna onmogelijk is om in het Engels of Nederlands te voltooien, stond ik dus met mijn mond vol tanden. Daarom begon mijn docente in het Duits tegen mij te brabbelen en vroeg of me allerlei dingen over de sport. Mijn reactie was dus meteen ik kom niet uit Duitsland, ik ben Nederlandse….Waarop zij reageerde: maar begrijp je me wel? Ik: Ja natuurlijk begrijp ik u wel… Zij: Ok, dan ga ik gewoon door in het Duits… Beetje een tegenvaller dus als je van zo iemand Zweeds moet leren :S.
Dinsdag t/m donderdag stond in het teken van een Viking Line trip met zo’n 45 man naar Helsinki. Deze trip houdt in dat je ong. 16 uur heen op een boot zit met een stelletje feestende mensen, dan 7 uur lang Helsinki mag bewonderen en dan weer 16 uur feestend terug mag. Aangezien deze trip ong. 13 euro kostte, was het natuurlijk een unieke gelegenheid die ik niet mocht laten schieten!!

De boottocht was erg gezellig en stond vooral in het teken van onnuttige dingen doen, taxfree shoppen, spelletjes en pogen te slapen. Ik heb zelf meteen een mooie grote fles Malibu gekocht (1 liter) voor zo’n 147 kr. Normaal betaal ik in de Systembolaget al 146 kr voor een halve liter, dus ik was helemaal blij met mijn mooie fles!

Eenmaal aangekomen ’s ochtends vroeg in Helsinki bleek dat we enorm veel geluk hadden met het weer: er was een strak helder blauwe lucht. Wel was het een stuk kouder dan in Stockholm, dus ik had geluk dat ik mijn dikke sjaal, muts en handschoenen mee had genomen.

Toen we van de boot afmochten, hadden we nog niet echt een plan voor hoe we de stad wouden bezichtigen, dus we besloten om gewoon lekker rond te gaan lopen. Het eerste wat we tegen kwamen was een kleine markt, waar ze de meest gekke hoeden verkochten, maar tevens ook zalig brood (iets wat ze in Zweden nog niet kennen). Pieter, Daniela en ik besloten daarom om een typisch Fins lekkernij te kopen. Helaas bleken wij niet de enige te zijn die het lekker vonden… een asociale vogel moest mij even een hardstilstand geven door op mij te landen en mijn lekkere stuk brood af te pakken :S.
Na eerst even bijgekomen te zijn van de enge zeemeeuw, besloten we om richting de kathedraal te lopen. Vanaf dit gebouw heb je een mooi uitzicht en tevens konden we even lekker genieten van het zonnetje. Na nog wat andere gebouwen bezichtigt te hebben, besloten Pieter, Daniela en ik dat het tijd werd om eens goed te gaan eten. En niet zomaar eten, neej, Belgische friet en mosselen! Met z’n drieën hebben we echt zitten genieten van deze overheerlijke maaltijd!

Nadien hebben we nog lekker rondgehobbeld, geshopt (en ja tot Daniela's grote geluk verkopen ze damesschoenmaat 42 in Helsinki), koffie gedronken en lekker mogen genieten van deze mooie stad. Helsinki is niet groot, maar wel erg relaxed en het heeft een leuke eigen sfeer! Waarschijnlijk gaan we met een groepje volgend jaar in de zomer terug.

De dagen daarna stonden vooral in het teken van bijkomen van de Helsinki trip en studeren! Ik moest meteen voor de les van afgelopen maandag dik 100 pagina’s lezen. Dus dat is weer eens iets anders dan niets te hoeven doen voor de studie. Ik heb echter niets te klagen, want het is best prettig om weer eens hard te mogen blokken!

De komende dagen staan weer in het teken van drukte en gezelligheid: donderdag gaan we met 20 man naar een icehockeymatch (Djurgarden-Malmo) en van vrijdag t/m zondag zal ik Loes in Lund opzoeken en tevens een bezoekje brengen aan de stad Kopenhagen!

Liefs Astrid

  • 19 November 2006 - 17:15

    Dominique:

    Hey Astrid!
    Mooie foto's van Helsinki, daar moet ik ook naar toe! Houd je het nog een beetje vol in de kou? :D
    Roos en ik zijn hier vooral bezig met essays schrijven, die gelden als tentamen. Te relaxed, want zo hoeven we niet alle stof te leren! Verder zijn we al echt aan het aftellen... nog maar 4 weekjes und wir sind zuruck! En dan op naar la bella Italia (voor mij dan ;)) Succes verder!

    Liefs Dominique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 61771

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: