Gelukkig Nieuw Jaar!! - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuw Jaar!! - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuw Jaar!!

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

07 Januari 2007 | Zweden, Solna

Hej Allemaal!

Allereerst wil ik jullie een gott nytt år wensen!!!

Ik weet dat het al weer veel te lang geleden is dat ik jullie mijn belevenissen op deze website heb verteld, dus bij deze krijgen jullie een vliegensvlugge update van de maand december.

Eind november en begin december stonden vooral in het teken van studeren, studeren … en studeren!! We moesten namelijk voor ons vak European Intellectual Property Law een 10 pagina essay schrijven. Dat betekende dus een dikke week lang in de bibliotheek wonen om deze pagina’s op te vullen met boeiende informatie. Helaas kregen we een dag voordat we ons essay in moesten leveren het bericht te horen dat ons essay nog maar 5 pagina’s moest bevatten (aangezien sommige mensen nog een dag van tevoren moesten beginnen met het schrijven van hun essay). Aangezien we al veel gewend zijn met veranderingen, dingen uitstellen, enz. op de universiteit, verbaasde mij dit dan ook niets en heb ik gewoon mijn mooie 10 pagina essay ingeleverd :).

December stond vooral in het teken van genieten van de mooie kerstsfeer in Stockholm.
Zo hebben we geschaatst op de openlucht ijsbaan in Kungstradgarden. Helaas vond een Zweedse jongen het leuk om mij even flink onderuit te laten gaan, met als gevolg dat ik een enorm blauwe dikke knie had. Toch was het erg leuk om weer eens in de buitenlucht te schaatsen! Bij Kungstradgarden was er ook een kleine kerstmarkt waar ik nog heb morgen spelen met een rendier ;).

Een van de mooiste gebouwen tijdens kerst (zowel van binnen als buiten) is de NK. Dit is een groot warenhuis, dat versierd is met duizenden lichtjes! Daarnaast hebben ze voor de feestdagen speciale etalages gemaakt met allemaal bewegende poppetjes die aan het werk zijn, enz. Echt geweldig om te zien!! Leuke was ook dat er rijen voor de etalages stonden met gezinnen die alles aandachtig aan het bekijken waren!

Een evenement wat hier elk jaar gevierd wordt is dat van St. Lucia, oftewel zoals wij haar noemen het kaarsenmeisje. De weken voordat ze benoemd zou worden volgende we de nominaties al in de krant, dus we wilden wel even een kijkje bij haar nemen. Op 13 december zou Lucia in de NK te bezichtigen zijn, en daarna zou ze op haar paard naar Skansen rijden. Na eerst een aantal nummer gezongen te hebben, volgden we haar allemaal naar buiten, waarna ze in paard en wagen door de stad werd vervoerd. Het was toch wel een tegenvaller om te ontdekken dat die kaarsen op haar hoofd nep zijn ;), maar toch grappig om dit ‘speciale’ evenement eens mee te maken.

Wat natuurlijk niet kon ontbreken was ons eigen kerstdiner. Na eerst onze common cabin omgebouwd te hebben tot een mooie eetzaal ;), kon het koken beginnen! Het idee was dat iedereen iets voor het diner meebracht, zodat we allemaal verrast werden met lekkernijen. Samen met Pieter heb ik een lekkere pastasalade gemaakt en een speciaal dessert (ontdekt in Lund ;)): gebakken banaan met roomijs :). Het diner was een geslaagd succes, en nadat we onze maagje rond gegeten hadden, kwam iemand op het idee om elkaar ‘crappy presents’ te geven. Dit betekende dat we allemaal binnen 2 minuten een onnuttig cadeau in elkaar moesten zetten :). Het idee was zo spontaan en leuk, en over het algemeen was iedereen nog best blij met zijn/haar crappy present. Onder de cadeaus zaten onder andere sokken met een beveiligingslabel eraan, een zak vol koekjes, een dvd in het Russisch, een enkele handschoen, make-up spulletjes (die Matthias ontving) en ik was de trotse eigenaar van een dooie plant genaamd Gunther.

Op 15 december was het tijd voor bezoek voor mij! Sanneke en Bianca kwamen mij opzoeken in Stockholm!! Helaas had ik die dag eerst nog mijn Zweeds examen (wat een tikkeltje te moeilijk was voor mij). Dus na mijn tentamen kon ik meteen door om hun op te pikken. Beladen met cadeaus voor mij (nog heel erg bedankt dames!!) gingen we op weg naar mij campus. Die avond zijn we uitgeweest met een groep mensen van de campus in de Sodra bar. Dit is een soort van alternatieve bar, met een heel mooi uitzicht over de stad. Het was leuk om de bar eens te zien, maar de muziek was een tikkeltje vreemd, en aangezien de dames de volgende dag goed wouden shoppen, zijn we op tijd weer naar huis gegaan.

De volgende dag stond dus in het teken van shop till we drop! We zijn een groot deel van de stad afgegaan en ik heb nog een aantal mooie plekken ontdekt om te winkelen. Zo was ik nog nooit in de Sturegalerian geweest, ook wel de crème de la crème om te winkelen. De meeste dingen waren dan ook wel te duur om te kopen, maar natuurlijk altijd leuk om te zien.
’s Avonds zijn we wezen stappen in de Mera. Het was echt een hilarische stapavond! Bij binnenkomst werden we al omringd door een stel rare Polen, en daarna volgden kleine puisterige ukkeltjes die voor het eerst uitmochten gaan, een stelletje freaks in de VIP-room en een Nederlandse kickboxer (oftewel Remy Bonjasky, die we niet herkenden haha).

Zondag was een moeizame dag. We waren nogal uitgeput na het stappen en wandelen van die dag daarvoor, dus vandaar dat ik Sanneke en Bianca mee heb genomen naar het oude centrum om daar nog even te kijken en ergens lekker te zitten. Tegen het einde van de middag zou er een kerstdiner zijn op de universiteit, en het leek me leuk om de dames hier mee naartoe te nemen. Helaas was het kerstdiner nogal een flop, aangezien er niets geregeld was. Daarom besloten we maar ons eigen kerstdiner te maken en naar huis te gaan.

Op maandag gingen de dames weer vroeg weg en werd het tijd voor mij om mijn eigen koffer te pakken. De volgende dag zou ik namelijk zelf vertrekken naar Nederland om daar de kerstdagen door te brengen. Deze dag ben ik nog samen met Christina, Florian, Daniela en Maria de stad in geweest. We moesten nog de laatste kerstcadeaus kopen en wilden ergens lekkere chocoladetaart eten. Van dat laatste is weinig terecht gekomen, want alles cafés waren bommetje vol. ’s Avonds hadden we ons weer verzameld om nog even te genieten van onze laatste avond samen. Helaas moesten we die avond definitief afscheid nemen van Herbert, die niet meer terug zou komen in januari. Die avond besefte ik dat aan al het leuke nu toch echt een einde gaat komen :(.

Dinsdagochtend vertrok ik samen met Phil richting airport Skavsta. De reis verliep goed, al was er een Nederlandse familie met 2 kinderen, waarvan er eentje echt de hele terug weg (zowel in de bus als het vliegtuig) heeft zitten krijsen! Gelukkig had ik mijn mp3-speler, en ik heb ook geleerd dat je altijd achter in het vliegtuig moet instappen om kinderen te vermijden :). De dagen thuis waren erg gezellig, het was weer oud en vertrouwd! Maar het was toch weer even wennen om in het Nederlandse ritme te komen…

De week erna vertrok ik op donderdag om Oud & Nieuw te gaan vieren in Stockholm. Toen ik ’s avonds aankwam op de campus was het erg stil… Dat was dus weer even wennen. Al mijn buren waren nog thuis, de meeste zouden pas een week later arriveren. Helaas kwam ik tot de ontdekking dat iemand mijn cabin was binnengetreden: mijn lichten branden, deuren stonden open en mijn boiler was uitgezet!! Wat bleek, de Landlord had dit gedaan om inbrekers te vermijden. Op zich wel slim, maar hij had dit wel even van tevoren mogen melden!!

Nieuwjaardag begon voor mij wat minder, ik was ziek :(. Heb denk ik de verkoudheid meegenomen vanuit Nederland. Ik heb dus overdag op bed gelegen om uit te zieken. ’s Avonds besloten Pieter en ik om burrito’s te maken. Een groep op de campus had een diner voorbereid in de common cabin, maar aangezien ik niet zoveel zin had om weer voor 10 man te koken, waren de burrito’s een goede oplossing!

Rond 23.00 uur gingen we met iedereen van de campus richting Slussen. Vanaf daar heb je een mooi overzicht over de stad en het water. De hele avond werd er al superveel vuurwerk afgestoken, dus voor twaalven was het meeste al de lucht in gegaan haha! Het was echt een supermooie ervaring om oud&nieuw buiten tussen een enorme menigte te vieren. Er stonden echt duizenden mensen en we hebben met z’n allen rond staan springen! Voor ons stond een Turkse taxichauffeur met gezellige Turkse muziek en samen met hem en zijn kennissen hebben we daar staan dansen! Het was echt een onbeschrijfelijk moment!
Helaas was het die nacht erg koud en om 1 uur wilde ik wel graag naar een club toegaan. Dat was echter nogal problematisch, aangezien ik de enige was die de metro uitstapte bij de halte om naar Stureplan te gaan (de uitgaansplek). Vraag me niet waar de rest naartoe ging, want volgens mij wisten zij dat zelf niet eens haha. Gelukkig belde Mark mij, die met zijn vrienden nog op de metro stond te wachten. Zij wilden nog wel uitgaan, dus we besloten om naar de Mera te gaan. Helaas stond daar een chagrijnige uitsmijter, die zei dat we een ticket nodig hadden. Dus uiteindelijk belandden we in de kebabzaak haha!

De eerste dagen van het nieuwe jaar waren een slechte start voor mij… ik heb drie dagen ziek op bed gelegen met een enorme verkoudheid en hoofdpijn van hier tot Tokyo. Gelukkig gaat het nu weer wat beter, maar ben nog steeds aan het snotteren.

Ondanks dat ik ziek ben, ben ik afgelopen donderdag naar een icehockey match geweest. Ik kreeg een tip dat dit een superwedstrijd zou worden, en dat ik het niet kon missen. Gelukkig had ik nog op tijd tickets kunnen regelen, want 12 uur nadat ik ze had besteld was de wedstrijd helemaal uitverkocht! Dat beloofde dus veel goeds. Toen we donderdag aankwamen in het stadion Hovet, zat alles echt bommetje vol. De fans van Djurgården waren massaal aanwezig, niet alleen qua aantal, maar ook qua geluid!! Ik heb fans nog nooit zo zien schreeuwen, zingen, en hele acts zien doen haha! De wedstrijd begon goed, al in de eerste paar minuten scoorde DIF 2 maal. De wedstrijd Djurgårdens IF - Skellefteå AIK eindigde in een 2-0, dus alle DIF-fans gingen helemaal uit hun dak! Het was echt een superagressie wedstrijd, op een gegeven moment moesten 3 man van de tegenpartij het hokje enteren met straftijd! De laatste ronde besloten de tegenpartij zelfs om te spelen met 6 spelers en zonder keeper, maar ook dat hielp niet meer haha!

Ik denk dat ik de meest leuke momenten van de afgelopen maand wel heb omschreven voor jullie! De komende 2 weken zullen voor mij vooral in het teken staan van afscheid nemen. Er zullen 40 mensen de campus verlaten, en met een groot deel van deze mensen heb ik een enorm gezellige tijd gehad! Ik zit nu dus met een enorm tegenstrijdig gevoel, want ik blijf nog wel een half jaar, en natuurlijk zullen er ook weer 40 nieuwe mensen komen… maar toch, het blijft moeilijk!! Verder heb ik komende week tentamen, dus ik moet nu ook nog even goed gaan blokken!!

Jullie horen snel weer van mij!

Puss och kram Astrid

  • 07 Januari 2007 - 20:51

    Charlotte:

    Tanti auguri di buon anno! Hele fijne tijd nog natuurlijk...liefs uit NEDERLAND (ik ga woensdag weer terug naar italië) liefs Charlotte

  • 10 Januari 2007 - 18:21

    Do:

    Hey Astrid!
    Weer teruggekeerd naar het hoge noorden dus? :D En hoe gaat het met de kou, kan je het allemaal nog een beetje aan? Hier in Siena is het ook niet superwarm hoor... helaas. Heel veel succes het 2e semester!

    Liefs, Dominique

  • 15 Januari 2007 - 11:57

    Ralph:

    Hey Astrid,

    Jij ook een geweldig 2007 gewenst!! Maar als ik zo je verhalen lees, gaat dat wel lukken ;)

    Groetjes,

    Ralph

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 61817

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: