Astrid de studienerd - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Astrid de studienerd - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Astrid de studienerd

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

23 Februari 2007 | Zweden, Solna

Hej Hej!!

Ik weet dat het even heeft geduurd voordat ik mijn website weer heb upgedate… sorry sorry!! Maar deze maand is er een redelijk drukke tijd voor mij aangebroken en mag ik zowaar studeren ;). Voor mijn nieuwe vak competition law mag ik elke week honderden pagina’s lezen en daarnaast volg ik nu de Beginners 3 cursus voor Zweeds. Dat betekend inderdaad dat ik wonder boven wonder toch mijn tentamen heb gehaald van de vorige cursus (al was het een heel gedoe om mijn uitslag daarvan te krijgen, slechts op de laatste dag van inschrijving voor de nieuwe cursus kreeg ik te horen dat ik het gehaald heb). Ik heb ook mijn vorige vak van rechten gehaald (Intellectual Property Law), en zowaar weer met een AB (is hoogste wat je hier in Zweden kunt halen).

Maar genoeg over het studeren, want als ik daar over blijf schrijven vallen jullie vast in slaap. Natuurlijk heb ik ook nog één en ander gedaan belevend en uitstapjes gemaakt… :D

Eind januari moesten we eerst nog afscheid nemen van de laatste twee mensen die onze campus zouden verlaten: Florian en Maria. Gelukkig waren we er onderhand al aan gewend geraakt (om het maar zo te zeggen), dus ondanks dat het afscheid nemen toch zwaar viel, hadden we er ons toch al op voorbereid. Op de laatste dag van Florian hebben we een mooie stadswandeling gemaakt en zijn we nog koffie wezen drinken. De volgende dag hebben we samen met Maria een bezoek gebracht aan de expositie van de Redbull Art of Can. In het Kulturhuset hebben ze vaak gratis voorstellen, en dit was er één van. Er waren allerlei kunstwerken tentoongesteld die waren gemaakt uit blikjes Redbull. Sommige dingen waren best indrukwekkend om te zien, sommige iets te simpel bedacht (een geplet blikje en een blikje in een vuilniszak haha).

Nadat we vrijdag afscheid hadden moeten nemen van Maria, was de tijd al weer aangebroken om te gaan socializen met de nieuwe mensen: die avond hadden we een Welcome’s Party!!! Het was een geslaagd feestje, maar toch was het raar om nu opeens met allerlei nieuwe mensen te feesten. Er zijn zeker een aantal aardige en gekke mensen op de campus gekomen, maar helaas zijn de Franse invloeden groot. Ik ben er nu onderhand gewend aan geraakt dat ik overal Frans hoor en ja, als de mensen ook Frans tegen mij beginnen te praten heb ik mijn standaard zin ‘je ne sais pas’. Ideaal toch?!?!

De dag na het feest was het tijd voor bezoek: Sjoerd kwam langs! Hij bleef totaal 4 dagen, en we hebben vooral lekker gewinkeld en rondgehobbeld in de stad. Op zaterdagavond waren we nog samen met Pieter en Melissa (een vriendin van hem die op bezoek kwam) naar Klubb Mera gegaan. Op zondag bezochten we met een groepje Waxholm. Tijdens de busreis hadden we een mooi uitzicht over het witte land, aangezien Stockholm en omgeving sinds half januari alleen nog maar bedekt is geweest met sneeuw. Sjoerd kreeg haast al het gevoel dat hij op wintersport was ;). Helaas was er weinig te beleven in Waxholm, aangezien het meer een toeristische plek is voor in de zomer. Toch hebben we nog een aantal schattige Zweedse huisjes ontdekt, de mannen mochten nog even met de eendjes spelen en op het einde mocht ieder zijn frustraties uitten door het ijs te breken :).

Het weekend daarop had ik op vrijdag een Ladiesnight georganiseerd op de campus. Aangezien de campus nu meer uit vrouwen dan mannen bestaat, leek mij dit een goede gelegenheid om elkaar wat beter te leren kennen! Buiten mijn verwachtingen kwamen er zowaar heel erg veel meiden opdagen!!! Na eerst wat borrels te hebben gedronken tijdens het bekende Nederlands/Duitse drankspel zijn we met zn allen naar Klubb Mera gegaan. Het was een erg gezellige en geslaagde avond, zeker voor herhaling vatbaar!! Sommige meiden die altijd erg stil overkomen gingen totaal uit hun dak, en over mannelijk aandacht mochten we niet klagen... in Zweden komt het zelden voor dat een groep bestaande uit 17 meiden ergens gezamenlijk gaat stappen haha!

Op zaterdag zijn we met een groep van de campus naar de nieuwe club 2.35:1 geweest. Deze bevindt zich onder het hotel/de bar Berns, en het was erg leuk om weer eens iets anders te zien. Tomas, een Zweedse jongen die ik hier heb leren kennen, moest die avond spelen (hij is een DJ), en hij was zo vriendelijk om ons allen op de gastenlijst te zetten. Ik begrijp nog steeds weinig van het Zweedse uitgaanssysteem, maar ben er toch achter gekomen dat als je ergens makkelijk naar binnen wilt komen, je connecties moet krijgen met mensen die je op de gastenlijst kunnen zetten ;). Dat is nu dus ons doel voor de komende maanden… scheelt ons weer wat geld!

De zondag daarna was het een studiedag voor mij. Om toch nog even een break te hebben besloten Pieter en ik om een wandeling te maken naar Solna Strand, oftewel het meer vlakbij onze campus. We hebben aantal mooie kiekjes kunnen nemen!

Na weer een hele week gestudeerd te hebben besloot ik om in het weekend toch naar de LG Games te gaan: de ijshockey wedstrijd Zweden-Finland!!! De LG games bestaan uit wedstrijden tussen Zweden, Finland, Rusland en Tsjechië. Ik ben echt blij dat ik daar toch naartoe ben gegaan!!! Er hing echt een supersfeer!!! Globen was bijna uitverkocht (er kunnen rond de 13.000 mensen zitten, dus stel je voor hoe vol het was!!) en ondanks dat we helemaal bovenaan zaten, hadden we een mooi overzicht! Pieter en ik hadden al snel ons doel gevonden: zoveel mogelijk gratis gadgets te krijgen… Op de foto’s kun je zien dat ons dat aardig gelukt is en dat we er enorm veel lol mee hadden ;) (of omdat we er gewoon nog stommer dan stom uitzagen met onze gekleurde haren en ‘high five’-hand of omdat ze enorm veel lawaai maakten). Natuurlijk had Zweden de wedstrijd gewonnen haha, maar moet toch toegeven dat ze wel iets meer moeite hadden mogen doen (aangezien ze alle wedstrijden in de dagen daarvoor ook al hadden gewonnen was het al overduidelijk dat ze nr 1 zouden zijn).

De vrijdag daarop ben ik wezen stappen in Grodan. Er zou een goede Duitse DJ optreden, maar helaas was het niet mijn type muziek. Daarom besloot ik om eerder naar huis te gaan. Op de campus aangekomen waren er een aantal mensen op de campus zich zo aan het vervelen, dat ze besloten om naar beneden te sleeën van onze kleine heuvel. Aangezien dat op een gegeven moment toch een beetje saai werd, wouden ze naar de Big Solna Hill gaan. Deze heuvel ligt vlak bij het metrostation en is toch nog best hoog. Ik wou eigenlijk lekker vroeg mijn bed inkruipen, omdat we de volgende dag naar Riga zouden gaan… maar toch had ik mij laten overhalen om mee te gaan. Met skikleding en al gingen we dus naar deze grote heuvel.
De eerste keer dat ik naar beneden glee ging perfect!! Ik kreeg weer helemaal het gevoel terug van de studentenwintersport met Glij ‘m dr in! Het ging super snel, Mickaela verloor zelfs zijn schoenen tijdens het naar beneden glijden haha! Op een gegeven moment zagen we dat Pieter en Stephan terug kwamen van het stappen in Grodan… dus ja, een mooie gelegenheid om hun ook eens te vragen voor het sleeën. Stephan en ik besloten om tegelijk naar beneden te gaan… met alle gevolgen van dien :S. Stephan vloog half de lucht in en landde niet zo prettig tot stilstand… en ik gleed mooi door, draaide wat rond en belandde keihard met mijn rug tegen Stephan aan… Typisch weer iets voor mij. Mijn rug is op dit moment nog half paars/blauw…

De volgende dag begon ik toch te twijfelen of het wel slim zou zijn om naar Riga te gaan. Mijn rug deed enorm zeer!!! Aangezien het vinden van een dokter en dan ook nog eens geholpen te worden hier nogal een probleem is in Zweden, besloot ik om met een pakket pijnstillers toch mee te gaan naar Riga. Om 3 uur ’s middags begon onze tocht naar de haven (weer met zo’n 30 à 40 man). Bij aankomst zagen we al dat de boot niet zo mooi was als die naar Helsinki, maar ach, zolang die maar zou varen en ons naar Riga zou brengen zou alles al goed zijn… Nou we zijn aangekomen in Riga, maar hoe… :s. Blijkbaar was er een kleine storm op zee met als gevolg dat rond een uur of 8 een groot deel van de groep al enorm zeeziek was. Normaal heb ik nergens last van wanneer ik met de boot reis, maar dit keer was ook ik zo ziek als een hond. We werden naar alle kanten van de boot geduwd, niemand kon meer normaal lopen (en nee, het was niet wegens de alcohol), op elke hoek van de boot kwamen we kotsende mensen tegen… Erg aparte ervaring! De enige optie die ik nog zag was toch proberen te gaan slapen… Zoals Marie het omschreef: ik ging alle kanten op in mijn bed en de mijn hoofd kon meerdere malen de muur niet vermijden… Rond 4 uur ’s nachts werd de zee eindelijk rustiger en konden we eindelijk normaal gaan slapen.
Om 10 uur waren we in Riga aangekomen. Mijn eerste indruk: koud, ijs, en toch een beetje Oostbloklandachtig. Nadat we eerst weer streng gecheckt werden bij de douane (mmm *dacht dat Estland bij de EU hoorde*) mochten we de stad in. We besloten in de richting van het oude centrum te lopen om eens op zoek te gaan naar voedsel… We kwamen terecht bij een cafeetje waar ze allerlei pannenkoeken serveerden: met aardappel, banaan, kaas, vlees, champignon/ui idee. Noem het maar op, zij doen het in je pannenkoek!
Omdat het enorm koud was (en het waaide ook nog eens heel hard), besloten we maar om het historische museum in te duiken. Best interessant om te zien!! Daarna hebben we nog even rondgewandeld… Helaas hadden we niet zo heel erg veel tijd, maar ik heb toch een kleine indruk van deze stad kunnen krijgen. Ik wil er best nog een keer naartoe, maar dan wel in de zomer (het was nu echt te koud om rond te hobbelen) en zonder bootreis (vliegtuig kost ook haast niets).
De weg terug was een stuk beter te doen dan de heenweg. ’s Avonds hebben we nog een geweldige – ahum – dansshow gezien op de boot en nog een kijkje genomen in de nogal lege disco. Ik bleef op de een of andere manier toch steeds de gedachte vasthouden dat deze boot waarschijnlijk 10 jaar geleden een enorm geweldige boot was vol met mensen, met leuke entertainment, een mooie ervaring voor ieder… en als je kijkt wat er van over is gebleven: een roestige boot met een groep jongeren die denken te kunnen feesten; een groep vrachtwagenchauffeurs die hopen dat ze iets kunnen scoren voor een avond; een bemanningscrew die probeert op de avond toch nog spectaculair te maken met een loterij (with big prices up to 1000 kr!!!, including a… Candybox!!!) en een dansshow (from the best Estonian dancing Group we know!!!)…. Toch best treurig of niet?!?!?

Nou dat was mijn verhaal tot nu toe...
Ik zal de volgende keer iets sneller zijn met mijn update ;)

Puss och Kram Astrid

ps: de sneeuwvlokjes blijven hier maar uit de lucht vallen... en afgelopen week was het hier zelf -15 gr!!! Brrrrrrrr.....

  • 23 Februari 2007 - 15:26

    Sjoerd:

    Sneeuw = Wintersport!!! Als het nog steeds sneeuwt en -15 graden is neem ik de volgende keer mijn snoawboard mee. Solna Hill is bijna een rode piste (van 50 meter) ;).

    Tot snel weer XXXXXXXXXXXX

  • 23 Februari 2007 - 16:32

    Charlotte:

    Dat duurde inderdaad behoorlijk lang, maar het zij je vergeven ;) Geniet maar lkkr van alle sneeuwpret...Kus uit Italië

  • 23 Februari 2007 - 17:14

    Je Mam:

    Leuk, je belevenissen en fotoos.
    We houden dit weekend nog wel even contact, waarschijnlijk zondag,heel veel liefs van je pap en mam.

  • 23 Februari 2007 - 17:18

    Je Mam:

    o ja,

    in oktober gaat je mam weer avontuurlijk doen, M a l i, (geen Bali).
    Cultuur en architectuur (interessant voor een Rgd'er), eindelijk een keer geen Aziatische kindjes op de foto ............
    hoewel die zijn errugg leuk.

  • 24 Februari 2007 - 15:20

    Do:

    hey wat leuk weer een berichtje! :D
    zit momenteel weer in Rome, nog steeds zonder kamer, ben al 2 dagen aan het zoeken, veel gezien, maar alles was het net niet. Waarom hebben ze hier nou ook niet van die cabins? ;) Nou succes maar weer!
    Liefs,
    Dominique

  • 25 Februari 2007 - 13:29

    Je Zussie:

    ik zie alleen maar leuke schattige houten huisjes op je foto´s, zo eentje wil ik ook wel! is je rug weer een beetje in orde? koud tripje dus, wel mooie foto's.nog thermo-ondergoed nodig?? kus !

  • 25 Februari 2007 - 20:22

    Je Vader:

    je kunt weer foto´s plakken !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 61772

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: