De eerste paar dagen - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

24 Augustus 2006 | Zweden, Solna

Dag iedereen!

Ik zit nog maar een paar dagen hier in Zweden en het voelt nu al als een 2e thuis aan! Hahaha! De afgelopen 2 dagen zijn al erg actief geweest, maar ook super gezellig!

Op dinsdag begon onze introductie. We moesten om 9.00 uur op de uni zijn om aan te melden. We besloten om met een hele groep van de campus naar de uni te gaan, want anders zouden we allemaal verdwaald naar de juiste metro moeten zoeken.

Na de inschrijving hebben we meteen een tour gedaan op de uni. Het is een erg mooie universiteit met verschillende soorten gebouwen (van echte originele zweedse huizen tot de meest aparte kunstzinnige gebouwen). Daarnaast is er zoveel groen, het is soms net alsof je in een park loopt. Gelukkig kwamen we tot de ontdekking dat het gebouw van de faculteit voor rechten makkelijk te vinden is.

Na de tour besloten we om met een groepje het centrum van Stockholm in te gaan. We zijn daar naar het oude stadsdeel gegaan en hebben lekker rond geslenterd en nog wat gewinkeld. De stad is echt mooi en apart, het ene moment zit je een een heel modern deel, en het andere moment zie je een oude stad. Ik keek mijn ogen uit met alle mooie gebouwen enz. Ik heb al veel indrukken opgedaan en ik wil deze dagen rustig stukje voor stukje delen van de stad gaan bekijken. Er is zoveel te zien!!

Aan het einde van de middag wou Matthias nog op zoek gaan naar een hoed, dus besloten Christina, Maria en ik om even te kijken in de h&m. Dit was slechts een kleine h&m, maar ik werd al meteen hebberig hahaha! Dus ben toch stout geweest en heb een leuk shirt gekocht. Met de meiden heb ik afgesproken dat we in het vervolg echt alleen gaan kijken en niets kopen hahaha!

Nadat we terug waren gegaan naar de campus besloot ik maar om mijn pizza die ik de dag daarvoor had gekocht in de oven te doen. Het is best irritant, want mijn koelkast heeft geen echte vriezer. Het klepje van de vriezer ontbreek en ik heb slechts een ruimte van 3 cm waar ik iets in kan leggen, oftewel net 1 pizzadoos :S.

Ik was nog niet uitgegeten of Pieter (een jongen uit Belgie) vroeg of ik meer wou naar het centrum van Solna om te kijken voor een slijterij. Hier in Zweden kun je alleen drank bij een slijterij kopen, je zult hier geen wijn in de supermarkt vinden. Na een lange zoektocht kwamen we net een paar minuten voor 7 uur aan bij de slijterij (die eigenlijk al wou sluiten). Dus ik dacht nog even snel een wijntje uit te kunnen kiezen ... nou dat heb ik geweten ook! Alles staat er in het Zweeds op, dus op de gok heb ik maar een flesje meegenomen (kostte zo'n 73 kroon, dus zo'n 7,50 euro). Viel dus nog best mee, en hij smaakte goed!! Ik had ook nog maar een flesje Malibu gehad, daar zal ik heel zuinig op zijn haha!

's Avonds was er een feestje op de campus, wat erg gezellig was. De mensen hier zijn zo aardig, en er worden veel contacten gelegd. Het heeft echt een voordeel om op zo'n kleine campus te verblijven! Rond een uur of één gingen de meeste mensen naar bed, maar ik was nog niet moe, dus met nog wat andere mensen kwamen we tot het besluit dat we gingen kaarten Helaas kon er niemand winnen, en hebben we het om 4 uur 's nachts maar opgegeven haha!

De volgende ochtend hadden we afgesproken om rond 11 uur met zn allen te gaan ontbijten. Ik had wat eitjes gekookt, aangezien de meeste mannen hier niet begrijpen hoe ze dat moeten doen haha! Ik dus maar meteen uitgelegd hoe dat moet. Ik moet trouwens ook al wasles gaan geven, want ook dat is een probleem voor de meeste mensen hier!

Om 14.00 uur zijn we weer met een grote groep richting de uni gegaan. Daar kregen we uitleg over de universiteit, de taalcursus, de nation en over ... de kerk. Toen ze op een gegeven moment begonnen over dat god je beste vriend is, werd het toch echt tijd om naar huis te gaan :s! Ik vond het nogal vreemd dat er 3 mensen uitgebreid over de kerk op de uni en over het geloof uitleg begonnen te geven.

Na de uitleg ben ik met Christina, Maria en Philippa koffie wezen drinken. Het blijkt dat we alle vier wel een beetje hetzelfde denken enz. (en we hebben alle 4 al een lange tijd een relatie, dus dat scheelt ook), dus we hebben meteen afgesproken dat we vandaag (donderdag) naar Solna centrum gaan en 's avonds samen gaan eten en dat we zondag een boottocht gaan doen en het oude centrum van Stockholm gaan bekijken.

's Avonds was er een feest op de universiteit (een welkom pub). Het was echt super gezellig en de wijn was goedkoop (25 kroon, net zo duur als bier). En ze verkochten zelfs sangria voor maar 15 kroon. Dus wij lekker aan de borrel!

Na het feest gingen we pasta eten bij Matthias, die het voor ons ging koken. Daarna was ik nog even buiten gaan zitten om te praten met Steven, een jongen uit Ierland. Hij heeft voor 6 maanden lesgegeven in Chili. Het is echt leuk om te horen hoeveel 'levenservaring' sommige mensen hier hebben. Trouwens, buiten mijn verwachting om zijn de meeste mensen hier op de campus best jong. De meeste zijn hier zo rond de 20, 21, 22 jaar oud.

Nou ik denk dat mijn wasje nu wel uitgedraaid is, dus binnenkort horen jullie weer snel iets van me!!

X Astrid

  • 24 Augustus 2006 - 10:54

    Loes:

    Hej meis!

    Fijn om te horen dat jij het ook zo naar je zin hebt! Hier is het ook echt super en je ontmoet in de eerste paar weken echt onwijs veel nieuwe en leuke mensen.

    Ik kom trouwens misschien volgend weekend al naar Stockholm met wat lui, maar das nog niet zeker. Ik laat het je nog wel weten.

    Heel veel plezier aankomende tijd, geniet er van want je kunt het nooit meer overdoen!

    Dikke kus

    Loes

  • 24 Augustus 2006 - 11:47

    Marit:

    Hee lief zussie!
    Ben blij dat je het allemaal leuk vind daar! Ga zo eventjes de foto´s bekijken maar het verhaaltje klinkt al leuk en gezellig! Hier is de intro ook heel erg leuk voet gaat beter en heb super leuke mensen leren kennen!

    Heel veel plezier nog..

    Liefs Marit

  • 26 Augustus 2006 - 15:27

    Kelly:

    Hey Astrid,

    Klinkt goed allemaal!! Verhalen gelezen.. zo maar even de foto's bekijken. Al flink geshopt dus, haha ;) goed bezig!

    Ik wens je nog héél véél plezier en kom hier snel weer je verhalen lezen en foto's bekijken!!

    Liefs, Kelly (en Juul)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 61834

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: