Afgelopen week - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Afgelopen week - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Afgelopen week

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

03 September 2006 | Zweden, Solna

Dag allemaal!

Hoe gaat het met jullie? Met mij gaat het goed. Het Zweedse leven bevalt nog steeds super goed!

De afgelopen week is een redelijk rustig weekje geweest, maar ik heb toch nog een aantal leuke dingen gedaan.

Op dinsdag zijn hier de lessen begonnen. Nou ja lessen, ik had dinsdag maar 1 uurtje een introductieles en vrijdag maar 3 uur college. Oftewel ik heb nog echt een vakantiegevoel haha!

Voor de introductieles ben ik met een aantal meiden van de campus eerst langs het sportcentrum geweest. Daar heb ik meteen een sportkaart voor 6 maanden aangeschaft. Ik kan nu onbeperkt allerlei sporten doen, zoals spinning, aerobics, yoga enzenz.
Tijdens de introductieles zouden we ook kennismaken met onze coördinator. Vorige week kregen we te horen dat we een andere coördinator zouden krijgen, haar naar is Karin Fransson. Toen ik die naam hoorde ging er meteen een lampje bij mij branden … vorig jaar ben ik mentor geweest van ene Karin Fransson die een half jaar in Nijmegen heeft gestuurd. Bij binnenkomst tijdens de introductieles zag ik al meteen dat ze het ook echt was, dus het was best grappig om te zien dat een van mijn ‘mentorkindjes’ nu mijn coördinator is haha! Heb meteen na de les even met haar gebabbeld en het is best handig om soms via haar een en ander te regelen.

Woensdag was er een BIG-party op de Universiteit. Nou zo BIG was het niet, het was super warm en het duurde gemiddeld een uur voordat je je drankje kon bestellen. Het lijkt onderhand echt typisch Zweeds dat het moeilijk is om een drankje te bestellen. De drank is niet alleen duur, neen, ze willen gewoon niet dat je iets kunt bestellen lijkt het wel. Eerst stond ik met Christina en Philippa aan de zijkant van de bar. Maar al snel waren er een aantal irritante jongens die dachten ons weg te kunnen duwen. Dus op een gegeven moment ging ik alleen in de rij staan ... maar toen sloten ze dat deel van de bar te sluiten, aangezien de houten vlotten waarmee ze de bar afsluiten naar beneden dreigden te vallen. Ik had er al snel genoeg van en wurgde me maar door alle mensen door naar het deel van de bar dat nog wel open was. Toen een aantal andere campusgenoten zagen dat ik vooraan bij de bar stond, kreeg ik meteen een hele waslijst van bestellingen. Toen ik eenmaal aan de beurt was om mijn bestelling door te geven keek de barman mij met grote ogen aan toen hij hoorde dat ik 7 grote flessen bier wilde hebben. Hij zei zo van 'wil je 7 flessen bier?' ... 'dat kan ik helemaal niet tillen' ... 'wat ben je wel niet van plan'. Dus ik zo van 'ik bestel gewoon 7 flessen bier, dus die kun je mij gewoon geven, het is niet mijn probleem dat je ze niet kunt tillen'. Nadat hij eindelijk alle 7 flessen bier aan mij had gegeven moet ik nog 2 glazen wijn in een groot glas, aangezien ik echt niet van plan was om nog eens in de rij te staan voor één drankje. Nou echt de barman begreep er helemaal niets meer van. Best komisch om te zien, maar niet om zo lang in de rij te staan haha! Uiteindelijk was het gelukkig nog wel een heel gezellig feestje geworden!!

Donderdag was er een etentje voor alle exchange students die rechten studeren. We moesten naar een andere faculteit toe, die niet op het centrale deel van de universiteitscampus ligt. De faculteit lag aan een mooi meer, maar dat was niet het enige leuke er aan ... het eten was gratis! En voor ons arme studenten is dat altijd prettig! En het bleek ook nog eens dat ze veel vlees hadden, nl. spareribs en een soort stokjes met varkensvlees. Oftewel wij allemaal als een stelletje gekken al het vlees eten.
Tijdens het etentje heb ik weer een aantal contacten gelegd, was wel leuk om nu eens alleen met allemaal rechten studenten te zijn.
Na het eten wilden een aantal mensen weer terug naar campus Solna. Ik zelf had nog wel zin in een feestje, en aangezien er twee feesten op de universiteit waren, besloot ik om samen met Marthe (zij komt uit Groningen) een kijkje te nemen. Helaas waren we redelijk vroeg klaar met eten en was het te rustig op het ene feest in café Boljan. Het andere feest was in All Huset, waar we de avond daarvoor ook feest hadden. Aangezien het er waarschijnlijk weer superwarm zou zijn, hebben we toch maar besloten om terug te gaan naar Solna.

Vrijdag begonnen onze eerste echte colleges. Die dag hadden we het vak constitutional law. Aangezien op de rooster van de uni nooit staat aangegeven wat de precieze naam van de docent is, moesten we maar afwachten wie het zou zijn. Op een gegeven moment komt er een vrouw de zaal binnen met een geweldig mooi shirt uit Thailand met een olifant erop die aan het voetballen is. De eerste indruk was dus nog niet zo goed. Maar toen ze eenmaal met de les begon wist ik al genoeg. Allereerst vroeg ze of er mensen uit Peru in de zaal zaten … want ze was daar op vakantie geweest. Alsof dat belangrijk is voor de les!! Daarna vertelde ze ook nog eens dat ze al 2 jaar geen engelse les meer heeft gegeven. Dat was te merken ook, want ze kon géén een normale engelse zin zeggen. Nou, ik heb het al eens eerder gezegd, vrouwen kunnen over het algemeen niet goed lesgeven!
Tijdens college kwamen we al snel tot de ontdekking dat we een prestatie moeten geven. Nu bleek dat we maar 2 keer deze les zouden hebben, dus volgende week donderdag moet de prestatie plaatsvinden. Een beetje kort dag dus, maar grootste probleem was dat we in een groep van 11 mensen zitten die we absoluut niet kennen. Dus ja, beetje moeilijk om contact met ze op te nemen om een afspraak te maken. De docente zei dat we zelf maar uit moesten vogelen wie in welke groep zit. Lekker handig dus! Uiteindelijk heeft ze toch aan het einde van de les de lijst met namen doorgegeven zodat we direct een afspraak konden maken met de groep.
Omdat we tot 6 uur ’s avonds les hadden, waren we pas laat terug in Solna. Een grote groep van de campus ging naar een elektrofeest in een of andere fabriekshal, maar ze vertrokken allemaal toen wij net terug kwamen van de les. Die avond hebben we daarom maar lekker buiten gezeten met koffie, warme chocomel en heel veel koekjes!

De volgende dag besloten we om met een groepje naar een outlet centre te gaan. Iedereen had nog wel iets van winterkleding of schoenen nodig, dus het was een mooie gelegenheid om daar te gaan shoppen. Helaas bleek al snel bij aankomst dat het niet zo heel groot was en de meeste kleding was min. één jaar oud en nog te duur. Ik ben dus heel braaf geweest en heb helemaal niets gekocht!
Na het winkelen gingen we op zoek naar een Lidl om eens ‘goedkoop’ boodschappen te kunnen doen. Gelukkig is er eentje in Akalla, een plaatsje wat op dezelfde route ligt die onze metro neemt. Het plaatsje zelf leek net een achterbuurt, maar ja, je moet er iets voor over hebben om goedkoper boodschappen te doen. Gelukkig had de winkel veel dezelfde producten als in Nederland, en de prijzen waren in de meeste gevallen lager dan vergeleken met andere Supermarkten in Zweden.
Toen we terug kwamen op de campus in Solna begon het kei hard te regenen. De afgelopen week was het supermooi weer: veel zon, geen regen en lekkere temperatuur! Maar ja, aan al het goede moet eens een einde komen, en dat was deze dag dus het geval. We wilden eigenlijk ’s avonds naar de universiteit gaan, want daar was een festival met allerlei live-bands, maar wegens het weer besloten we toch maar om dat niet te doen.
Ik had niet zoveel zin om die avond weer thuis te zitten, dus daarom besloten Christina, Philippa en ik om eens een bar te bezoeken in het centrum van Stockholm.
De avond was in het begin erg lachwekkend, maar nadien toch zeer geslaagd! Vantevoren hadden we gekeken welk deel van de stad we wilden bezichtigen. Philippa had een goed idee, dus we gingen daar maar met de metro heen. Echter, eenmaal toen we de metro uitstapten zagen Phil en ik al snel dat wij die buurt al kenden … het was de straat van het hotel waar we de eerste nacht verbleven! In die straat en omgeving is echter géén bar te bekennen haha! Daarom besloten we maar om naar een ander stadsdeel te gaan. Daar hadden we lekker buiten op het terras gezeten, en daarna zijn we naar een bar geweest. In de bar was bovenin een zitgedeelte en onderin een soort discotheek. Na eerst iets gedronken te hebben, besloten we dat het tijd werd om te gaan dansen. Op de dansvloer waren een aantal mensen zeer apart aan het dansen en er waren veel buitenlanders. Maar er hing een gezellig sfeertje, en we hebben ons die avond dus goed vermaakt!

Vandaag begon mijn ochtend zeer slecht. Allereerst was ik nog supermoe van de avond ervoor, en ten tweede moest ik vroeg op omdat Christina en ik wilden gaan sporten. Nadat ik eindelijk met moeite mijn bed uit was gekomen en me klaar had gemaakt, zag ik dat het buiten regende. Op zich kan ik best tegen een paar druppeltjes water … maar die paar druppeltjes water werden al snel een stuk meer. Dus ik snel naar Christina’s cabin gerend en we besloten om de bus naar Solna centrum te nemen om vandaar de metro te nemen naar de uni. Zo hoefden we niet een heel stuk te lopen. Echter, na nog geen 100 meter van de campus verwijderd te zijn waren we al zo doorweekt, dat we maar besloten om niet te gaan sporten.
Gelukkig werd het aan het begin van de middag weer droog, dus daarom hebben we even geshopt in het centrum van Solna.

Vanavond zal ik het lekker rustig aan doen, ik ga samen met Pieter, Christina en misschien nog wat anderen Prison Break kijken!! Ik heb al 2 weken geen tv gezien, en op zich mis ik het niet, maar Pieter heeft de dvd-box gekocht van de serie en toen hij aanbod om het te gaan kijken kon ik natuurlijk niet weigeren!!

  • 03 September 2006 - 16:20

    Liseth:

    Hey die Astrid,

    Heel leuk om je verhalen zo te lezen! Ik merk dat je het erg goed naar je zin hebt & dat je nog lang niet naar huis wil. Ik wil je bij deze nog heel erg veel plezier wensen (wat vast wel gaat lukken)We missen onze vakkert nu al bij van Tillie, dus kom maar weer snel terug!
    Liefs, Liseth

  • 04 September 2006 - 17:08

    Charlotte:

    hey astrid...
    Ik ben echt aan het aftellen en aangezien ik met de auto ga, kan ik gelukkig lekker veel eigen spulletjes mee. Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal bij mij gaat lopen. Helaas geen engelse colleges in ieder geval, maja....Heel veel kusjes vanuit Nederland nog! Liefs Charlotte

  • 06 September 2006 - 08:57

    Nancy En Ronny:

    Hoi Astrid!
    Hoe staat het leven daar in zweden? Aan je verhalen te lezen erg goed.
    Veel plezier en succes nog!
    We blijven gewoon alles gezellig lezen en natuurlijk een beetje op Sjoerd passen, haha!
    Groetjes x Nancy en Ronny

  • 07 September 2006 - 17:04

    Anton:

    Hey Astrid
    Leuk om zo te horen wat er in zweden allemaal gebeurt. Nog veel suc6 daar en het is maar goed dat het lang duurt met het drank bestellen. Blijft zweden toch nog goedkoop.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 61827

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: