Van alles en nog wat... - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat... - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat...

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

02 Oktober 2006 | Zweden, Solna

Dag allemaal!

Ik weet dat het al weer een tijdje geleden is dat ik iets op deze site gepost hebt, maar de afgelopen weken waren zo druk, rommelig, maar toch ook erg gezellig, dat ik niet echt de tijd heb gehad om iets te plaatsen. Daarnaast wil het internet hier nogal eens uit vallen (soms om de 5 min wat tot erge irritaties lijdt). Maar bij deze krijgen jullie te horen wat ik nu weer voor spannende, leuke en lachwekkende dingen heb meegemaakt!!

Ik weet niet de precieze volgorde meer, maar hier zijn de leukste belevenissen op een rijtje:

* Bezoek gebracht aan het plaatsje Tyresö: aangezien we hier weer gratis met onze SL-ticket naar toe konden gaan en er een aantal mooie bezienswaardigheden zouden zijn, besloten Christina, Maria, Phil en ik om hier heen te gaan. Het is een plaatsje dat zo'n 15 km van Stockholm af ligt en het mooiste deel om te bezoeken is het oude centrum. Daar bevindt zich een kerk en kasteel. Helaas bleek bij aankomst dat zowel de kerk als het kasteel gesloten waren, en dat het kasteel niet echt meer gebruikt wordt als kasteel. Desalniettemin hebben we toch even lekker rond kunnen lopen in de mooie natuur daar en weer lekker aan een meer gezeten.

* Bezoek gebracht aan de koninklijke familie :P, oftewel aan het paleis Drottningsholm. Helaas hebben we geen leden van de koninklijke familie in het echt gezien, maar het was erg mooi om het paleis van binnen te zien met alle oude meubels en schilderijen. Tevens een mooie wandeling gemaakt in de tuin en natuurlijk even in het Chinese Paviljoen gekeken.

* Uitgenodigd in de City Hall: alle exchange students kregen een uitnodiging om afgelopen woensdag onder het genot van een hapje en een drankje de City Hall van binnen te mogen zien. Aangezien dit van de buitenkant een erg mooi gebouw is, voelden wij ons allen vereerd om dit gebouw eens van binnen mogen te bekijken. Helemaal opgetut en al, en sommige mannen zelfs in pak, vertrokken we daarom met een groot deel van Campus Solna naar dit mooie stadshuis. Bij aankomst bleek al snel dat wij niet de enige studenten waren: er stond een hele massa mensen om de City Hall binnen te treden. Ik heb nooit geweten dat er zoveel exchange students zijn hier in Stockholm! Bij binnenkomst bleek al snel dat we staand mochten eten, maar wij als arme studenten gaan niet klagen hoor ... nee, de meeste studenten moesten eerst ongeduldig wachten totdat de speech voorbij was, en om daarna de tafels met eten aan te vallen!! Echt, ik heb nog nooit zulke hongerige studenten gezien! Niemand die begreep wat éénrichtingsverkeer is bij de tafels, nee, gewoon van beide kanten op de tafels afstormen. Gelukkig had Peter uit Duitsland die ook op onze campus verblijft ons al gewaarschuwd dat het waarschijnlijk niet zo spectaculair was als we dachten, en had ik vantevoren al iets gegeten. Na zo'n 1,5 uur stonden we dan ook al weer buiten, aangezien al het eten op was en alle drank opgedronken was. Ander komisch feit was dat ze na een half uur alleen nog maar rode en witte wijn inschonken ... en toen iemand om water vroeg deze persoon meteen raar aangekeken werd. Blijkbaar denken de Zweden dat wij als exchange students alleen maar aan alcohol denken. Achteraf viel het bezoek aan de City Hall dus best tegen... al was het leuk om het gebouw van binnen te zien!

* Bioscoop bezoek: gister werd ik onverwachts meegevraagd om naar de bios te gaan. Aangezien het ook wel eens leuk is om een film in de bios te zien i.p.v. in een kleine cabin met 10 man, besloot ik om mee te gaan. Samen met Pieter en Matthias heb ik de film Talladega Nights gezien. Het was een zeer geslaagde avond en heb de hele tijd in een deuk gelegen, zo grappig was deze film. Het is zeker weten voor herhaling vatbaar om naar de bios te gaan, de zalen zijn een stuk relaxter dan in Nederland en je hebt niet al na 30 min een pauze.

Naast al deze bezoekjes zijn er weer de nodige feestjes geweest. Dit weekend ben ik onverwachts 2x wezen stappen, wat erg gezellig was. Vrijdag waren we naar de bar Snaps geweest, wat net een 2e Turkije was: erg warm, rare mensen en 90's muziek. Maar het was niettemin super leuk!
En zaterdag waren we met zo'n 20 man van de Campus naar Club Mera geweest. Aangezien op de website van de club stond dat je je op de gastenlijst kon inschrijven en zo gratis entree had, besloten we dat met zn allen te doen. Helaas bleek alleen bij aankomst dat géén van ons op de lijst stond. Gelukkig kon ik met mijn goede 'connecties' 5 man gratis naar binnen loodsen en besloot de rest om ook naar binnen te gegaan. Helaas bleek daar nog meer pech op mij te staan wachten, want mijn briefje van 500 kroon was opeens in tweeen gedeeld :s oftewel Astrid had geen geld meer. Gelukkig kon ik nog wat geld lenen van Tom, en kon ik dus een lekker glas rosé bestellen. Dat bestellen bleek echter niet te gaan, want volgens de ene bar hadden ze geen rosé en de andere bar stuurde mij weer terug naar de eerste bar. Toen de barman hoorde dat ik van de een naar de ander gestuurd werd, besloot hij daarom maar om de fles rosé voor mij te halen haha! Dus ik had eindelijk mijn lekker glas rosé ... duwt Jean-Robert mij om ... en ja hoor, toen lag mijn rosé op de grond. Gelukkig was de avond verder wel heel erg gezellig en hebben we veel lol gehad!!

Verder heb ik de afgelopen 2 week me eindelijk eens meer bezig gehouden met studeren. Tot nu toe heb ik al 3 presentaties gegeven (zijn de docenten hier volgens mij dol op!) en gelukkig zijn er geen lessen meer gecancelled (wie weet gebeurd het nog wel). Daarnaast heb ik komende donderdag mijn eerste examen voor de Zweedse taal. Aangezien we tijdens de les daarvan allemaal moeten klappen en waves mogen maken, zie ik zo'n 250 man al deze bewegen maken tijdens het examen haha!

Nou volgende keer probeer ik niet zolang op mij te laten wachten...

Hej då!!

  • 02 Oktober 2006 - 11:51

    Pieter:

    Aha, eindelijk een update, ik was er al een week op aan het wachten! :p

  • 02 Oktober 2006 - 16:36

    Koen:

    heey astrid

    hier is ook alles goed en bij v tilburg ook!!!

    ben blij dat alles goed gaat daarzo
    en vind het leuk om zo je verhalen te lezen!!!

    groetjes koen

  • 08 Oktober 2006 - 06:02

    Je Mam:

    Groetjes uit een zonnig Tibet !

  • 08 Oktober 2006 - 12:45

    Mark:

    Ik hoop idd dat we nog een keer pannenkoeken eten in Solna, zou gaaf en helemaal het bommetje zijn... maar dan moeten we ook ff een playlistje maken met alleen maar Nederlandstalige muziek! Spreek je waarschijnlijk vandaag nog wel in real-time. Houdoe en de groenten!

    Sjoko

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 61829

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: