Lund v. Stockholm - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Lund v. Stockholm - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Lund v. Stockholm

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

24 November 2006 | Zweden, Solna

Hej mensen!

Hier is al weer een update van mij! Afgelopen weekend ben ik 3 daagjes naar Lund en Kopenhagen geweest, dus vandaar dat ik jullie weer even op de hoogte moet houden van al mijn beleveningen daar.

Allereerst wil ik jullie nog even iets vertellen over ons leuke uitstapje naar een icehockey wedstrijd. Vorige week donderdag gingen we met zo’n 18 man naar het grote Globen stadion om daar de wedstrijd van Djurgarden tegen Malmo te zien.
Onderweg in de metro was het al een drukte van hier tot Tokyo. Het leek wel alsof iedereen naar de wedstrijd toe wou. Het vreemde was alleen dat er nogal heel erg agressief uitziende mensen ook in de richting van de Globen liepen… Bleek dat er een heavy metal concert in Hovet werd gegeven (ligt naast Globen). Was dus wel een opluchting voor ons dat die lui niet bij ons in het stadion zaten ;).
Eenmaal in het stadion aangekomen te zijn bleek dat ik erg goede kaarten had kunnen fixen! In spanning mochten we nu wachten op de wedstrijd… Natuurlijk waren wij supporters van Djurgarden en aangezien ze tegen de slechte club van de pool moesten spelen hadden wij de grote hoop dat Djurgarden hun vet in zou maken ;).
De wedstrijd begon met een leuk vuurspektakel en de meest foute muziek waarbij alle spelers van DIF verwelkomd werden. Daarna mochten de spelers van Malmo nog in alle stilte het ijs betreden… Best zielig voor hen, want zo leek het echt alsof ze niets voorstelden. Echter, al in een paar minuten in de eerste ronde stond het al 2-0… voor Malmo!!! :S Dat was dus een beetje een tegenvaller hè…
Het vervolg van de wedstrijd was nog minder bevredigend… Helaas weinig actie en DIF heeft gewoon verloren met 5-2. Toch leuk om eens een keer te zien hoe alles in zijn werking gaat bij zo’n wedstrijd en ik wil zeker nog een keer naar een andere (hopelijk iets spectaculairdere) wedstrijd! In februari moet ook het nationale team hier in Globen spelen, dus zou leuk zijn om daar ook een wedstrijd van te kunnen zien!!

De vrijdagochtend daarna ging mijn wekker helaas héél erg vroeg af (zo rond half 5 :S). Tom en ik moesten al om half 6 vanaf de campus vertrekken, om daarna dik 4 uur in de trein te zitten naar Lund. Op zich was de treinreis nog redelijk te doen aangezien dit de snelle trein was met nog een en ander aan luxe aan boord (wat op de heenweg niet het geval was).
Om 10.31 uur stipt kwamen we aan op het station in Lund. Daar stond Loes ons al op te wachten! Na eerst even onze spulletjes bij haar thuis afgezet te hebben, stond er een sightseeingdagje Lund op het rooster. Loes had college en we hadden dus dik 3 uur de tijd om dit stadje te bezichtigen… Helaas hadden we al naar 1,5 uur alles gezien haha! Lund is dan ook wel een stuk kleiner als verwacht, maar desalniettemin geen tegenvaller! Het is een heel mooi klein oud stadje, en je kunt het absoluut niet vergelijken met Stockholm.
’s Avonds stond op de planning een etentje bij Anneloes. Daarna waren we met veel lol in een drankspelletje belandt wat weer een aantal hilarische momenten opleverde. Er bleek nog een verjaardagsfeestje aan te gang te zijn in het complex waar Anneloes woont, dus ook daar hebben we nog even onze neus laten zien. Uiteindelijk besloten we toch nog naar een nation te gaan.
De nations zijn echt typisch iets voor Lund. In Stockholm hebben we slechts één nation waar je verplicht lid van moet worden, maar dit is meer een soort van studievereniging dan echt een nation. In Lund werkt het juist zo dat je eigenlijk alleen maar uit kunt gaan in een nation, aangezien echte clubs ontbreken. Daarom was het dus wel een must om eens een nation te gaan bezichtigen. Nadat we eerst een lange tijd in de rij mochten staan (ja, ik heb nog geprobeerd om voor te kruipen, maar helaas gaat dit niet zo makkelijk als in Stockholm), konden we dan toch nog voor één uurtje naar binnen om ons feestje voort te zetten. Na een aantal tequilashots en lekker gefeest te hebben werd het om 2.00 uur toch echt tijd om naar huis te gaan en dat werd ons ook heel duidelijk gemaakt: 10 min. voor sluitingstijd werden en alleen nog maar slownummers gedraaid (mmm, middelbare school gevoel komt weer naar boven ;). Al met al was het een supergeslaagde avond!!

De volgende ochtend ging de wekker weer lekker vroeg af… tijd om Kopenhagen te gaan bezichtigen!! Na een trage treinreis van 1 uur en 15 min waren we aangekomen in de hoofdstad van Denemarken. Moet toch zeggen dat het een hele uitvinding is die brug tussen Zweden en Denemarken!! Gewoon ideaal dat je nu gewoon met de trein daar naartoe kan gaan en niet de boot hoeft te nemen.
Aangezien Tom en ik niet echt een idee hadden waar we precies wilden kijken, besloten we eerst om naar het informatie bureau te gaan om even wat foldertje en natuurlijk een plattegrond te bemachtigen. Kopenhagen is een stad waar je makkelijk een stadswandeling kunt maken, dus na de belangrijkste punten op de kaart aangekruist te hebben begon onze tocht. Helaas kwam ik al snel tot de ontdekking dat mijn SD kaart voor mijn camera nogal erg vol stond met foto’s en 2 bestanden met Prison Break (ja, niet slim, ik weet het!!), en ik kon nog maar een paar foto’s nemen. Voor een fotofreak als mij is dat dus niet erg prettig, daarom moest ik eerst op zoek gaan naar een fotoshop om mijn kaartje leeg te halen. Helaas zijn ze in Kopenhagen niet altijd even vriendelijk en was het dus niet gelukt… Daarom moest ik maar heel kieskeurig omgaan met wat voor foto’s ik kon nemen. Gelukkig is het toch allemaal goed gekomen en heb ik toch redelijk veel foto’s kunnen nemen!
Na uren lekker rondgehobbeld te hebben in de stad en vele bezienswaardigheden te hebben gezien (o.a. het stadshuis, de Ronde Toren – ook wel bekend van Bassie en Adriaan –, Amalienborg, Rosenborg Slot en natuurlijk de bekende zeemeermin 'Den Lile Havfrue’) moet ik toch zeggen dat mijn indrukking over Kopenhagen zeer positief is!! Het is echt een supermooie stad en alles is makkelijk te vinden (gelukkig had ik deze keer ook een goede kaartlezer bij me ;) haha). Je kunt de stad absoluut niet vergelijken met Stockholm, aangezien in Stockholm de stad echt uit heel veel verschillende delen bestaat en het vaak makkelijker is om de metro te gebruiken. Het enigste wat ik echt mis in Kopenhagen is water… Ja, sinds ik in Stockholm woon ben ik echt een waterfreak geworden, haha! Toch wil ik zeker nog een keer terug naar Kopenhagen, om nog een en ander te bezichtigen en natuurlijk om te shoppen (wat je daar volgens mij erug goed kunt!).
Tegen het einde van de middag mochten we weer richting Lund gaan, waar ons al weer een hele avondplanning stond te wachten. We waren uitgenodigd om te gaan dineren bij Lisa. Nou een diner kon je het zeker noemen! Het hoofdgerecht bestond uit kip met een aantal salades en nadien hadden we nog een dessert bestaande uit gebakken banaan met ijs! Oftewel wij hebben onze maagjes goed rond gegeten haha! Na het etentje stond er weer een verjaardag op het rooster. Nadien zijn we weer naar een nation geweest en toen was de avond al weer voorbij.

De ochtend daarop hebben we lekker gebruncht bij de nation waar Marloes lid van is. Echt goed geregeld, voor 35 kr kun je onbeperkt ontbijten en ze hadden echt van alles. Dat is toch echt weer zo’n voorbeeld van iets dat we hier in Stockholm missen. ’s Middags hebben we nog even koffie gedronken en toen was het helaas al weer tijd om naar huis te gaan.

Bij deze wil ik Loes en alle anderen nog hartelijk bedanken voor het super weekend in Lund! Het is echt leuk om eens te zien hoe het leven daar eraan toe gaat. Lund heeft een aantal voordelen vergeleken met Stockholm. Lund is echt een studentenstad, terwijl Stockholm gewoon een grote stad is. Zo zijn bijv. studentenaccomodaties zijn een stuk beter (vooral groter en vaak met meer luxe) dan in Stockholm en natuurlijk is het uitgaansleven is een stuk goedkoper met de nations. Toch ben ik nog steeds blij dat ik voor Stockholm heb gekozen!! Lund is erg leuk, maar niet voor één jaar. Ik denk dat ik mijzelf al snel zou vervelen, aangezien het een stuk kleiner is…

Nou tot horens!

Kram, Astrid

  • 24 November 2006 - 16:53

    Vanuit Ferrara:

    nou fietsen hebben we hier anders ook genoeg...;)

  • 26 November 2006 - 21:41

    Katrin:

    Metalpeople are usually very peaceful - unfortunately I must confess that a lot of them don't look like that! ;-)

  • 29 November 2006 - 13:11

    Sydney:

    Ga 8 Dec naar huis, 24u later zal ik in NL aankomen. Ik zal zeker genieten van mijn laatste paar dagen hier => sun, sea & holiday :-)

    ha trevligt

    Stefh

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 61837

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: