Solen skiner! - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu Solen skiner! - Reisverslag uit Solna, Zweden van Astrid Boom - WaarBenJij.nu

Solen skiner!

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

16 April 2007 | Zweden, Solna

Ghalloooo!!

Hier weer even een berichtje uit het zonovergoten Zweden. Op dit moment geniet ik nog even van mijn laatste dagje vrij (na een hele week géén les te hebben gehad voor rechten, alleen Zweeds taalcursus). Op dit moment is het hier boven de 20 graden (ja, niet zo warm als in Nederland) en het voelt weer even als vakantie aan :D.

De afgelopen twee weken heb ik weer even goed kunnen genieten van het relaxte Erasmus leven. Daarom hier alle leuke evenementen op een rijtje:

National Park: zoals ik al had aangegeven in mijn laatste bericht, ben ik twee weken geleden naar dit park geweest. Samen met Christina en Stephan heb ik dik 10 km gewandeld in dit mooi park! Even helemaal tot rust gekomen in de natuur, en ik zal zeker weten weer een keer terug gaan!

Première 300: Karl, onze Oostenrijker, zat al weken van te voren te zeggen dat we met z’n allen naar deze film moesten gaan, omdat het dé film van het jaar zou zijn. Normaal gesproken hou ik absoluut niet van al die bloederige films met alleen maar actie, maar ik moet zeggen dat ik dit een superfilm vond. Het verhaal zelf was niet bijzonder, maar de manier waarop het gefilmd is, is erg goed! In de bios was het een enorme drukte, de hele zaal zat vol (900 man), wat de sfeer alleen maar beter maakte! Na de première zijn we met z’n allen naar All Huset gegaan, om daar onze Spanjaard Carles te weerzien… Hij verbleef het eerste semester op onze campus, en iedereen was erg blij het weer terug te zien! Helaas zijn de All Huset feestjes (het is een bar bij de universiteit) niet echt mijn type feestjes, dus ik was al snel weer richting huis gegaan.

Pasen: aangezien redelijk wat mensen van de campus terug naar huis gingen wegens Pasen, zag ik het maar depri in… Maar gelukkig was er weer een oude bekende op bezoek: Aleksi! Onze gekke Fin kwam terug voor een week. Op vrijdag hebben we met z’n allen buiten gebarbecued (ondanks dat het erg koud was en zelf begon te sneeuwen!!!). Het voelde erg normaal en vertrouwd aan met Carles en Aleksi, het leek wel alsof ze nooit weg waren geweest!
Op zaterdag werd het tijd om toch weer eens uit te gaan. Aangezien een deel van de mensen naar Jazzy Jeff gingen, besloten Pieter en ik om eens een nieuwe club te gaan bezichtigen: NEU. Aangezien uitgaan hier nog steeds een aparte ervaring is (om een leuke avond te hebben moet je geluk hebben met 1) de uitsmijters; 2) de mensen in de club; 3) de dj) en aangezien dat hier heel erg verschillend kan zijn per avond… kan de avond niet altijd geslaagd zijn. NEU is een erg mooie club, en gelukkig eentje die pas om 23 uur opengaat (oftewel we hoeven niet al om 21 uur te vertrekken richting centrum). Maar nadeel aan de club is, is dat ze twee zalen hebben, waarvan de grote zaal pas na 1 uur opengaat. Helaas draaiden ze op de avond dat wij er waren een soort van Lion King achtige muziek, dus na de grote zaal bewonderd te hebben, zijn we toch maar richting huis gegaan.
De volgende ochtend werd ik rond 11 uur al weer gewekt door de Italianen. Er verblijven 4 Italianen op onze campus, maar het klinkt altijd alsof ze met 100 man zijn hehe (Michele en Paola “praten” met elkaar van uptown naar downtown, oftewel iedereen kan meegenieten van hun geschreeuwd hehe). Die zondag ochtend begonnen ze al met een bbq, het zingen van het Italiaanse volkslied en… flessen wijn! Aangezien slapen en voor mij toch niet meer in zat, ben ik er maar gezellig bij gaan zitten. Al snel zat ik ook aan de wijn, en heb gezellig de hele middag naar voetbal gekeken, gebbqed, en… eieren geblazen en gekleurd!!! Aleksi vond dat Pasen geen Pasen is zonder eieren, en daarom had hij een grote doos met eieren en kleurtjes gekocht. Ik heb nog nooit zoiets lachwekkends meegemaakt!! Waarschijnlijk is de lol ook niet echt te omschrijven, maar als kleine kleutertjes hebben we de eieren eerst leeg geblazen, en daarna de mooiste kunstwerken mogen creëren! Nadien heeft Aleksi alle eieren opgehangen bij de bbq plaats, hoezo creatief! ;) Tijdens de bbq raakten een aantal mensen redelijk zat, waaronder onze Italiaan Dario, die ong. elke 5 min een “Big Dragon” wilde creëren door het vuur weer even aan te steken. Tussendoor moest hij ook nog even zijn dance moves laten zien op de schutting (zie een van de foto’s). We hebben tot laat die avond buiten kunnen zitten, echt zalig! Conclusie: Jag hade en glad påsk!!!

Afgelopen week heb ik toch nog een en ander aan de studie moeten doen voor Zweeds. Over iets minder dan 2 weken heb ik mijn laatste examen, en ik moet nog veel doornemen :s. Morgen moet ik mijn laatste essay inleveren, dit keer moet ik ene filmrecensie schrijven. Samen met Tomas heb ik de film Ondskan gekeken, een erg goede film, maar wel lastig om over te schrijven. Vandaag zal ik dus mijn creatieve kant moeten tonen om iets op papier te krijgen. Verder heb ik weer veel gesport, na al het eten tijdens Pasen was dat ook wel nodig. Nadeel deze week was dat wegens Pasen veel sportinstructeurs op vakantie waren, en er dus vervangers waren. Op zich niets mis mee, maar wat minder prettig was, was dat het lesprogramma een stuk zwaarder was dan normaal. Aan het einde van de week bleek mijn lichaam dat ook gemerkt te hebben, aangezien elke spier in mijn lichaam zeer deed hehe.

Afgelopen weekend heb ik het rustig aan gedaan. Christina en ik zijn wezen shoppen voor zomerkleding, wat helaas nog best lastig was. Zal wel liggen aan de nieuwe modetrends hier in Zweden ;).
Gisteren heb ik samen met Frauke en Christina een stadwandeling gemaakt. Via de brug zijn we naar Södermalm gelopen, en hebben we lekkere morotskaka gegeten (typische Zweedse worteltaart) in Lasse i Parken, een klein schattig cafeetje in een typisch rood houten huisje. Daarna zijn we via Streets (een bar aan het water) richting een park gelopen waar echt alle Zweden aan het zonnen waren!
Nog maar net teruggekomen op de campus vroeg Dario of ik zin had om met de Italianen en Pieter iets te gaan drinken in de stad. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen hehe. Uiteindelijk waren we met het eten van ijs in Medborgerplatsen belandt en liepen we dezelfde route als dat ik eerder die dag al had gelopen maar nu via de andere kant. Hoezo origineel?!?! Tijdens de wandeling begon Michele al te zeuren dat hij honger had en pizza wou eten, dus wij op zoek naar een pizzeria. Probleem met Italianen is alleen dat ze geen één pizzeria goedkeuren in het buitenland. Daarom besloten we maar om naar een Indiaas restaurant te gaan. Dario wist een goed adresje om te eten, dus wij weer met de metro naar Zinkensdamm. Het diner was erg lachwekkend, aangezien bijna iedereen onder ons in brand stond door het hete eten :D. Al met al was het een heel erg gezellige en geslaagde dag!!!

Vandaag is het toch echt tijd om weer eens te beginnen met echt studeren :(. Helaas, aan al het goede komt een einde… Het zonnetje is al half verdwenen dus ja, dan kan ik mijn tijd ook maar beter besteden aan de studie….

Kram Kram
Asje

  • 16 April 2007 - 11:57

    Loesje:

    Hé As,

    Geniet nog even van je laatste maandjes daar. Het leven in Nederland is ook prima, maar er verandert nogal weinig. Succes met de laatste loodjes!

    xx

  • 16 April 2007 - 15:13

    Do:

    heerlijk verhaal weer, overal lente! :D Geniet en succes met studeren!

    Liefs, Do

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Vanwege mijn studie Internationaal & Europees Recht moet ik minimaal een half jaar tijdens mijn master in het buitenland studeren. Daarom zal ik in augustus 2006 voor één jaar gaan studeren aan de Universiteit van Stockholm.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 61824

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2006 - 20 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: